Friday, December 16, 2011

Rasa


Rasa
By Miho Kataoka2007©

Rasa literary means essence or flavor in Indian art, it means emotional feeling felt by spectator who sees a performance.
Rasa derives from Bhava. The artists must create the emotion by using their own imagination and evoke Bhava - the state of mind of acting. For example, Heroine suffers from her separation with her lover when she sees the moon because the moon reminds him……like this, Bhava is the state of mind of each actors.

There are 9 Rasa (Navarasa)
1, Love(Shringara) 2, Humor(Hasya) 3, Fury(Raudra) 4, Sympathy(Karuna) 5,Hero(Vira) 6, Amazement, wonder( Adbhuta) 7,Disgust(Bibhatsa) 8,Fear( Bhayanaka) 9, Peace(Shanta)

The essence of Bharatanatyam[1]  is to evoke the RasaANANDATMAN, Bliss of soulto spectators when dancers act. This Rasa has a role of catharsis in art, that is to say, the Rasa has a role to purify the spirits.
Ancient Indians thought that the world repeats the creation and destruction. Then they divided  the cycle of the world into 4 ages (Yuga). Krita Yuga was the well balanced, harmonized age but this modern age is called Kali Yuga which is corrupted and filled with desire, jealous, anger and ego. The gods asked the redemption to the god Brahma (The god of creation) when they see the world was filled with human`s sorrow. Then the fifth Veda [2]
The Natya veda was born to enhance the spirit of artists as well as the spectators and to release the suffer of human being.

The dancer acts the role of gods and goddesses of myth. What does this mean? - -The scholar of religions, Mirche Eliade said that we live the time of sacred and profane. If the time which never comes back is the time of profane, the religious rituals and festivals are the time of sacred. For example, we, Japanese tries to start the New Year after we look back the year before in the New Year’s Eve. Together with this, we do the varieties of New Year’s rituals. The sacred time of New Year is repeated again and again, the eternal cycle. Same as this, the creation of the world in Judaism, the god creates the world in 6days and decided the 7th day as the rest time; the Jews keep the 7th day of the week as a rest time and prohibited to use fire and electricity. Then they restart the Sunday as a new. By imitation of archetype of the sacred gods, we, the secular ones try to escape from the fear of death or from the limited life, then assimilate and connect ourselves with sacred.

The act which plays the role of gods in the dance is an act to renounce the ego, a self-conscious of “me” which cause us anger and jealous. Therefore the time of the dance is a sacred time for dancer as well as spectators.


[1]Bharatanatyam is one of the classical dance styles of India originated in Tamil Nadu state.

[2] The Vedas are the primary sacred texts of Hinduism. Veda means knowledge. There is four Vedas. The Rig-Veda, songs of praise was composed in 1500BC. The Sama-Veda contains the melodies or music for the chants used from the Rig Veda for the sacrifices. The Yajur-Veda is about rituals. The Atharva-Veda contains magical spells and incantations.


Articles

לימוד, הופעות וסדנאות

                           חוגים
 13  ברחובות - כתובת: ישראל שחר
יום ראשון 8:00 - 9:00 בבוקר
יום שני 8:00 - 9:00 בבוקר
יום רביעי 8:00 - 9:00 בבוקר
יום חמישי 8:00 - 9:00 בבוקר
יום שישי 8:00 - 9:00 בבוקר


בתל אביב - כתובת : סטודיו בבוגרשוב 42
יום שני 19:00 - 20:00
יום חמישי  19:00 -20:00 



 הופעות, סדנאות, הרשמות לחוגים
ופרטים נוספים :
e-mail : kataoka.miho@gmail.com  

Tel :             0528-219553      
 



אודות מיהו


מיהו קטאוקה ארליך   (כתבה עלי - כאן)
החלה ללמוד בְּהַרָטָה נָאטְייָאם בקיוטו ,יפן ב-1994 אחרי תואל ראשון ב kyoto city university of art.

קיבלה השראה בתחום אומנותי דתי, והמשיכה בלימודיה בצ`נאי (מדרס), הודו בהדרכתן של המורות גב` דויקה ראני וגב` אידירה קדמבי ושורי קאנט נאטארז'ן.
מיהו מופיעה ומלמדת כיום בישראל, וכן סיימה תואר שני במדעי הדתות באוניברסיטת תל אביב, במסגרתו ערכה מחקר בנושא אומנויות הבמה בדתות ביפן בתקופת ימי הביניים.


מיהו עוסקת גם בקרמיקה וכדרות יפנית, ובאמנויות יפניות שונות.       


ריקוד ואני
כשאנשים שואלים אותי אודות "ריקוד הודי", הם מעלה בדמיונם אישה יפהפייה המככבת בסרטים הודים, לבושה בבגדים ססגוניים וצבעוניים, ומקושטת בתכשיטים נוצצים.

למעשה, הריקוד ההודי הקלאסי, שונה לגמרי מזה המוצג בסרטים ההודיים הפופולאריים.

כיד המקרה התוודעתי לעולם ריקוד זה, וגיליתי כי הוא עולם קלאסי, נוקשה וסגפני.

במקור, הריקוד ההודי הקלאסי בְּהַרָטָה נָאטְייָאם, היה ריקוד שנשים רקדו במקדשים הינדואיסטיים בפני האלים בתקופת מי הביניים. במאה העשרים, ריקוד זה קם לתחייה, והפך להיות ריקוד אומנותי מסורתי הנלמד בעיקר בדרום הודו על ידי נשים, ילדות ונערות. גברים מועטים רוקדים ריקוד זה.



ריקוד זה מתבסס על הספר הקדוש נָאטְיָה שָׁאסְטְרָה, שנכתב לפני כאלפיים שנה.

מהות הבְּהַרָטָה נָאטְייָאם, היא איחוד של ריקוד, מוסיקה ושירה. הריקוד מבטא את דמות העולם ההודי העתיק, על הפילוסופיה שלו והדתות.
כשאני רוקדת, מודעותי מגיע לכל קצות גופי מאצבעות הידיים ועד לקצות אצבעות הרגליים, הגבות, העיניים, וכל כולי נמתחת עד כמה שניתן.



תפקיד הרגליים הוא לתת קצב. הרקדנית עונדת לרגליה פעמונים המפיקים צליל  דינאמי ומדויק, המשתלב בהרמוניה עם המוסיקה ההודית הקלאסית הנשמעת ברקע.
כשכפות הרגליים היחפות צועדות על האדמה, מתעוררת הצ`קרה הראשונה - מוּלָאדְהָאלָה צָ`אקְרָה, שהיא מקור אנרגיה גשמית. אנרגיה זו מתרוממת חוליה אחר חוליה במעלה עמוד השידרה, והופכת להיות עילאית.



הריקוד מחזק את שרירי הרגליים, מגמיש את הגוף, ומעניק חוש קצב.
בניגוד לדיוק המאפיין את קצב כפות הרגליים, הידיים והעיניים מבטאות ברכּוּת, את מכלול הרגשות של האדם, ומשמשות לעיתים לספר את הסיפור שמאחורי קטע הריקוד. הריקוד נותן לאדם כוח ביטוי עשיר וכוח ריכוז.



כדי שריקוד יהיה מושלם, יש להשקיע זמן רב. את התנועות הבסיסיות ניתן ללמוד במשך כשנה, אבל הריקוד אינו טכניקה בלבד, יש להבשיל ולהתפתח מהלב ומהנשמה, וזה מה שמושך אותי, כרקדנית הבְּהַרָטָה נָאטְייָאם להתמיד.



במהלך האימונים הפיזיים היומיומיים, אנו חווים שינויים בגוף ובתודעה.
במהלך לימוד הריקוד, פוגשת הרקדנית בעולם המיתולוגי והפילוסופי של הודו, אשר ממלא את גופו באנרגיה ובשמחה.

אודות מיהו קטאוקה ארליך:

החלה ללמוד בְּהַרָטָה נָאטְייָאם בקיוטו ,יפן ב-1994.

קיבלה השראה בתחום אומנותי דתי, והמשיכה בלימודיה בצ`נאי (מדרס), הודו בהדרכתן של המורות גב` דויקה ראני וגב` אידירה קדמבי ושורי קאנט נאטארז'ן.
מיהו מופיעה ומלמדת כיום בישראל, וכן סיימה תואר שני במדעי הדתות באוניברסיטת תל אביב, במסגרתו ערכה מחקר בנושא אומנויות הבמה בדתות ביפן בתקופת ימי הביניים.



"Shiva Nataraja "         
At Inbal theater 2011    


הבהרטה נטיאם

מִיהוֹ קַטָאוֹקָה ארליך
רקדנית כוריאוגרפית ומורה

ריקוד הודי קלאסי - "בּהַרַטָה נַאטְיָאם"



הבהרטה נטיאם הוא ריקוד יחיד במינו; היה מיועד לנשים בלבד, הוא טקס דתי המוקדש לאל ובמשך דורות היה נחלתן הבלעדית של נשות המקדשים בהודו – הדווה-דאסיות. עד היום הוא נחשב לפופולרי שבין צורות הריקוד ההודיות הקלאסיות.



בהודו ישנם מספר סוגים של ריקוד קלאסי ששרדו מתקופות קדומות.

מקורותיו של קטאק (Kathak) הוא מחצרות המלוכה של מוגל (Mughul) שחולשת על צפון הודו.

מקורותיו של מניפורי (Manipuri) מצפון-מזרח, מקורותיו של סגנון ריקוד פיסולי בשם אוריסי (Orissi) ממזרח הודומקורותיו של קטקאלי (Kathakali) שמבוסס על דרמה מהברטה (המיתוס הדתי של הודי) מדרום הודו.



סוג הריקוד שאני מבצעת נקרא הבהרטה נטיאם שהוא אחד מסגנונות הריקוד העתיקים ביותר בהודו ובעולם כולו. מקורותיו של סגנון ריקוד הודי קלאסי זה הם בדרום מזרח הודו בעיר צ`ננאי (מדרס). לפני אלפי שנים היה זה ריקוד מקדשים בו נערות בתולות רקדו למען אלי ההינדו.


רוב קטעי הריקוד (נריטיה) מבוססים על סיפורי המיתולוגיה ההינדית. את המילים מחליפות תנועות ידיים (מודרה), הבעות פנים מגוונות (אבינייה), מוסיקה, שירה, וקצב. חלק מקטעי הריקוד (נריטה) מבוססים על קצב בלבד.

בתקופתנו, הבהרטה נטיאם נפוץ בעיקר בדרום הודו. במדינות רבות באירופה, ארה"ב, קנדה, ומדינות אסיה השונות החל הבהרטה-נטיאם להתפרסם. כיום ניתן לחזות בריקוד עתיק זה על במות באולמות, במקדשים ובאירועי תרבות שונים. חלק מהרקדניות רוקדות מתוך גישה אומנותית בלבד, וחלקן מתייחסות אליו גם כריקוד תפילה למען האל ולמען איחוד עם האלוהי.








טילנה
טילנה הוא קטע הריקוד המסיים כל הופעה.
הופעת בהרטה נטיאם משקפת את רוחניותו של האדם. בתחילה, הרקדנית עולה אל הבמה כאילו נכנסה אל תוך מקדש לשם טיהור המקום, טיהור עצמה ולהתקרב אל האלים.
בשלב השני הרקדנית מבצעת תנועות ידיים הקרויות אנג`ארי האסטה אשר מבטאות את הגאולה ואת המפגש בין הקדוש לארצי. הרקדנית מתארת את יופיים של האלים ומבקשת שתוכל לממש את אהבתה להם.


בשלב האחרות בריקוד טילנה, הרקדנית מובלת בצעדיה המורכבים ובמיקצב המיוחד לרמה של שיכרון ושחרור (מוקשה ונירוונה).

לפני טילנה הגוף והנפש מוכנים להתמזג. המרכז של הרקדנית יציב, מרכזי האנרגיה (צ`אקרה) מתמלאים באנרגיה בזכות התנוחה בה ניצבות הרגליים. זהו השלב בו בזכות העמידה הנקראת ארמנדי, אפשר לקבל את מלוא האנרגיה של היקום.

Thursday, December 15, 2011

Peformance



Performances and events:
The Embassy of India presented:

Lecture and Demonstration at the Embassy of India in Israel

NATYA VEDIKA 2014
Introduction to the classical Indian dance




20th Anniversary in dance:  Performance at Open House of Indian Culture in Jaffa

2014. Sep





Performance with students for International Women's Club
 at the residence of Ambassador of India, Herzelia
6th March 2014


Performance at the cultural event of Jewish Indian Community 



Performance at Weizman Institute of Science organized by the Association of Indian Researchers & Students in Israel in collaboration with The Embassy of India, Tel Aviv
in 13 June 2013






Embassy of India in Israel presents

"NATYA VEDIKA" - Month for Indian classical dance in Israel

Lecture Demonstrations in FEBRUARY, 2013






Hanukkah Celebration at Indian Jewish Heritage Centre, Haifa. 2011/12
Performance & Demonstration


"Babylon"
Inbal theater, Suzanne Dellal Center, Tel-Aviv 2011/11
 "Prayer to Devi"
                                                  Dance & Choreography : Miho
                                                  Sitar and Tabla : Dominique grys
                                                  Percussion : Udi Chiko
                                     
                                                   

"Megha Duta - Clouds Messenger"
Inbal theater, Suzanne Dellal Center, Tel-Aviv 2011/6
Dance & Choreography : Miho
Rabab : Yaron Peer
Tabla : Dominique Grys
Song : Ophira Gamriel
                             
                                     


" Krishna Mandala"
Inbal theater, Suzanne Dellal Center, Tel-Aviv 2010
Dance & Choreography : Miho
Flute : Yoav Baitner
Bass : Dominique Grys
                                           

Diwali Celebration performance at the Indian Ambassador's residence 2009
                                          with Ambassador of India and Japan.

Performance at the conference of East Asian Studies at Bar Ilan University 2009


" Hindu Goddesses and Hindu Women"
Inbal theater, Suzanne Dellal Center, Tel-Aviv 2007
Dance: Miho
Lecture: Maya Tebet Dayan
                                           
Masa hanashi Herzelia Culture Centre2007
Performance for the birthday of Zubin Mehta at Tandoori, Herzlia 2006


 At the Israel President Official Residence 2002

Diplomatic events for Embassy of India 2002
2003 at Inbal theater, Tel-Aviv
                                       
2002 at Rehovot, Israel 
2003 at Rehovot Israel

2003 at Inbal theater

First solo performance in Kyoto Japan




Haaretz article 2003

Yediot article 2011






Back to main menu

Classes


Dance Lessons: 
At Rehovot 

Beginners class : starts from yoga-based stretch and learn basic movements of Bharatanatyam.
Advanced class : learn compositions and expressions through the classical dance items.

Our Facebook Page:
https://www.facebook.com/bharatanatyam.israel/?fref=ts




For the Performance, workshop and detail of class, please contact to:
kataoka.miho@gmail.com


Back to main menu